About Me

" dimana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.... "

Saturday 14 January 2012

Cerita di hujung minggu.... BRACES


Hujung2 minggu ni orang layan cerita hindustan kat TV, macam hubby saya yang tengah layan cerita Duplicate lakonan Shah Rukh Khan kat TV3 sekarang ni. Manakala saya pulak sibuk nak buat cerita di hujung minggu jugak tapi pasal diri sendiri. Hewhewhew. Rasanya cerita pasal saya ni takde lah menarik sangat macam cerita kat TV3 tu. Dah takde kerja sekarang ni, anak2 pon tengah tidor so masa ni lah bagus untuk memanjakan keyboard dengan belaian jejari2 saya ni.

Seperti tajuk besar di atas, saya teringin nak cerita pasal Braces. Tapi tak de siapa nak saya luahkan. Kalau dekat encik togey, nak cerita mende sangat, padahal dialah insan yang selalu menemani saya tiap kali ada Dentist appoitment. Dia pon dah naik bosan tengok setiap kali besi2 yang melekat kat gigi2 saya ni ditukar ganti. Berbalik pada tajuk, saya dah pakai 'pagar gigi' ni sejak Feb 2010. Hanya tinggal lagi 3 bulan je nak kena buang dah. Tak sabarnyaaaaa..... lamanya 3 bulan. hukhuk. Tiap kali tengok kat cermin mesti tertanya2 macam manalah rupanya gigi aku bila dah tak de besi2 ni lagi. Tapi bila dah tak de besi2 ni mesti rasa rindu. Mana tak rindunya, dah 2 tahun besi2 ni melekat kat gigi saya. Sedih pulak.

Masih segar diingatan ini sewaktu pertama kali nak pasang braces. Perasaan masa tu eksaited, ofkos! Neves pon ade jugak. Sebab memang dari zaman sekolah lagi saya teringin nak pakai braces. Yang paling tak lupa ada satu masa tu saya pernah ambik dawai besi dekat dapur senyap2, berdiri depan cermin dan cuba lekat2kan dawai tu dekat gigi saya. Berangan, konon2 saya pakai braces. Lawak betoi rasanya masa tu. Hehehee :P  Masa memula2 nak pasang braces dalam hati saya berbisik 'impian dah jadi kenyataan'. Haha.

Tapi saya rasa ramai yang tahu kos pemasangan braces bukan lah murah. Jenuh saya survey harga semua Dentist satu KL. Satu persatu saya called tanyakan kosnya. Alhamdulillah, tempat yang saya buat ni lah paling murah. Kebetulan dekat pulak tu tempat nya dengan rumah saya masa tu. (masa tinggal dekat Ampang dulu, sekarang dah pindah ke Senawang). Murah tu taklah murah sangat. Nak dapat kos yang harga seribu, mano nak dapet aihhh. Dulu ye la kot. Sekarang makin menjadi2. Paling mahal pon 10k. Yang saya buat ni RM4k++.   Ok laaaaa.... pejam mata la kejap. Nak cantik punya pasal. Untuk cik abeng jugak kennnn.......



inilah rupa saya sebelom memakai braces. senang cerita spisis gigi saya ni gigi jongang. eeee... sakit je hati ni bila dengar perkataan tu kan. kalau ada yang mengejek lagi la rasa macam nak hayun je tumit kaki ni kat muka orang tu. (kenangan pahit)




masa ni lah impian saya menjadi kenyataan. warna turqoise lagi, ofkos warna kegemaran ku. mula2 tu rasa agak janggal sebab terasa macam ada benda benda pelik yang melekat kat gigi. annoyed sangat. tak selesa. arrr... macam2 lah rasa. 



yang tak besnya sebab ada 'gap'. tak caya cuba zoom dekat2. lagi la rasa buruk. tapi semua tu kejap je. gigi geraham atas saya kena cabut 2 batang kiri kanan. tapi lelama dah takdak dah 'gap' tu bila gigi2 dah rapat semula dibantu dengan dawai pada besi ditarik dengan menggunakan 'elastik'. tujuan nya adalah untuk memberi ruang pada gigi yang jongang tu moving ke dalam.



imej lebih jelas lagi....



tapi sekarang dah tak ado dah. muka pon semakin comel. kankankannnn.... (angkat bakul sendiri nampakkk) hehe...






Rasanya tak sabar nak post gambar rupa saya bila braces dah dibuang. Macam manalah agaknya kan.....??? Tak sabiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........!


2 comments:

NanieZara said...

a'ah lah tak sabar nak tgk gg baru sya..mesti cantik kan pasni dah takde gap2 tu lagi dah..

Aisya Ibrahim said...

jgn risau yani. gambar gigi baru bakal menyusul nnt. hehehehhhh!